”Fra 1-værelses til strandvejsvilla”
Gennem de seneste 9 år, har Lars Elbæk medvirket i en række populære boligprogrammer på tv. Programmer, som viser virkeligheden i boligsalg, men også programmer, der giver inspiration og idéer til at sælge, købe og bygge nyt – eller om. Ét af programmerne er han desuden selv idémageren bag. Men hvordan startede det hele?
– Det hele var en idé, som udsprang af, at jeg skulle have været den tredje mægler i ”Liebhaverne”. Men i stedet valgte man en mægler fra Aarhus. Efter programfolkene havde siddet og talt med mig om, hvordan det hele foregik, og hvordan konkurrencen var og så videre, ringede de til mig og spurgte, om vi ikke i stedet kunne lave en dokumentar? De spurgte mig om, hvem jeg syntes, det kunne være sjovt at have med, så pegede jeg på de andre i byen. Der var ikke nogen instruktion eller noget. Jeg skulle bare være mig selv, og det kunne jeg jo sagtens finde ud af. Det var starten på Boligrivalerne.
En kæmpesucces på tv
Det blev hurtigt en kæmpesucces på tv, men det tænkte Lars ikke så meget over. Han syntes bare, det var så ægte. Det pudsige er, at tv-programmet ikke havde nogen som helst effekt på Lars’ forretning. Det betød til gengæld en del for ham personligt. For efterfølgende, når nogen henvendte sig i forretningen, ville de kun tale med Lars. Og det kunne godt give nogle problemer ind imellem.
– Men jeg syntes, det var underligt at opleve sig selv på tv. Jeg var noget nervøs over, hvordan min fremtræden var. Men det kom jeg ret hurtigt over, for det blev jo hverdag igen. I dag har jeg ikke noget problem med at se mig selv, men der er stadig rigtigt mange af programmerne, jeg aldrig har set. fortæller Lars.
”Det er fuldstændigt ægte, sådan ér de jo bare”
Fra 1-værelses til strandvejsvilla
Nu er det efterhånden blevet til fem forskellige tv-serier, som Lars har været med til at lave. Er der en af serierne, der er en favorit?
– Ja! 100% sikkert, siger Farnaz. – Det er ”Fra 1-værelses til strandvejsvilla”. Hvert eneste program er blevet taget sindssygt godt imod. Jeg tror, at succesen i programmerne kommer af, at både Rasmus Larsson og Lars er helt og aldeles sig selv. Den måde, de taler til hinanden på; den måde de er over for hinanden. Det er fuldstændigt ægte, sådan ér de bare. Og så har de hver især deres styrker, som i dén grad kommer til syne – også på tv.
Det er Lars selv, der har udviklet idéen og tankerne bag tv-succesen. Lars har altid været vild med at se det britiske tv-program, Wheeler Dealers, hvor gamle, udslidte klassiske biler bliver totalt renoverede og sat tiptop i stand for herefter at blive solgt med profit.
– Jeg var kæmpefan af Wheeler Dealers og jeg lokkede Farnaz til at se med, så ofte jeg kunne. Programmet inspirerede mig til at lave noget i samme stil, blot med ejendomme – sammen med et par gode idéer fra det efterhånden gamle, danske tv-program, ”Det Leth”.
– Min tanke var, at jeg ville have haft programmet på DR. DR har så meget SoMe efter programmerne, og jeg havde en idé om, at man bagefter kunne gå ind og se, hvordan skærer man et panel i smig, hvordan går man i banken og forhandler om det her, og hvad skal man huske at overveje i dén og dén situation. Det syntes jeg var attraktivt, fordi der lå en god mulighed for en masse undervisning i det. En form for opskrift. Men DR turde ikke lave det, siger Lars.
Den vildeste feed back
– Oprindeligt var et program berammet til at vare en time, men nu er det kogt ned til at vare 28 minutter, forklarer Lars, og Farnaz indskyder: – Men der kommer jo den vildeste og positive feedback efter hvert eneste program i form af mails, på Instagram og så videre. Folk har været så søde til at skrive og fortælle om, hvordan de har fået inspiration og har fundet styrken til at kaste sig ud i boligkøb og renovering. Det er helt fantastisk.
Er der noget, der har været særligt krævende i forbindelse med at producere programmerne?
– Næ, det synes jeg egentlig ikke. Selvfølgelig har det været vigtigt at have nogle ordentlige boliger at arbejde med, og naturligvis har der også ligget et stykke arbejde i at finde køberne. Det mest irriterende var jo, da vi ikke rigtigt kunne få lukket en af handlerne. Men så kom Farnaz på banen og fik solgt ejendommen.
Problemer og reelle udfordringer
Samarbejdet med Rasmus Larsson ser ud til at være suverænt godt. Det virker helt naturligt og lige ud af landevejen.
– Men det er altså ikke kun sjov og ballade. Der er også problemer og reelle udfordringer undervejs, og det er jo også dét, der er med til at gøre programmet så fedt. Det er ægte. Man skal huske på, at det er Rasmus’ og Lars’ egen penge. Det er private økonomier, der ligger bag dette her og ikke penge fra en tv-produktion. Så det er ikke ligegyldigt, hvordan salgene falder ud. Det her er jo ikke reality-tv – det er dokumentar, så hvis de præsterer dårligt eller træffer nogle dumme valg, så kommer det til at koste dem dyrt, understreger Farnaz.
”Det har været sjovt og arbejdet værd”
Når man spørger Lars om ikke det giver en god mavefornemmelse, at have skabt en gedigen tv-succes, får man en meget nedtonet svar:
– Det har jeg såmænd ikke tænkt på, svarer han. Men han vil godt strække sig til at sige, at han muligvis godt kunne få lyst til at lave en række nye tv-programmer en anden gang, hvis han kan finde tiden til det. Det har været sjovt og arbejdet værd.
Har tv-programmerne smittet af på Elbæks Ejendomsmægler i positiv retning?
Ja, i forhold til branding af vores forretning har det. Men vores typiske kunder henvender sig ikke til os, fordi de har set programmerne. Det gør de på grund af vores resultater.